پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

عدد اتمی آهن:

اسماعیل افشار | پنجشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸ ق.ظ
Standard

” و أنزلنا الحدید فیه باس شدید…”

آیه ای که در آن از آهن سخن گفته شده، آیه ـ ۲۵ و «الحدید» سوره ۵۷ قرآن است. عدد اتمی آهن ۲۶ است و شماره آیه آهن به فتوای برخی مفسرین مشهورمانندامام خمینی(ره) که «بسم الله…»را جزو سوره میدانند نیز ۲۶ است!

در عربی به آهن حدید گفته می شود که به حروف ابجد معادل ۲۶است. (حدید به حروف ابجد؛ ح ۸ ـ د۴ ـ ی۱۰ ـ د ۴ جمع آنها ۲۶ که عدد اتمی آهن ۲۶ است.)

همچنین سوره حدید، سوره شماره ۵۷ قرآن است و ۵۷ عدد جرمی یکی از ایزوتوپهای پایدار آهن است.

سوره الحدید از انتهای قرآن به ترتیب، سوره ۵۸ است که این رقم نیز مساوی با عدد جرمی یکی دیگر از ایزوتوپهای آهن است. حال اگر (شماره سوره حدید «۵۷» و عدد جرمی آهن) را از ۲۶ (حدید به حروف ابجد و عدد اتمی آهن) کم کنیم به عدد ۳۱ خواهیم رسید: ۳۱ ـ ۲۶ ـ ۵۷ و ۳۱ نوترونها در ایزوتوپ آهن با عدد جرمی ۵۷ است. کلمه آهن در آیه ۲۵ از سوره ۵۷ قرار دارد و تعداد کل آیه ها در سوره «حدید» برابر ۲۹ است. اگر این دو عدد را از هم کم کنیم ۴ = ۲۵ ـ ۲۹ .

۱ ) عدد ۴ تعداد ایزوتوپهای پایدار آهن است. (ایزوتوپ؛ به اتمهایی از یک عنصر که فقط جرمهای متفاوت دارند) گفته می شود.

آهن به طور طبیعی دارای ۴ ایزوتوپ پایدار می باشد:

(Fe – ۵۴ , Fe – ۵۶ , Fe – 57, Fe – ۵۸)

فراوانی نسبی ایزوتوپهای آهن در طبیعت تقریباً :

« Fe – ۵۸ ۲/۲% و ۹۱/۷% Fe – ۵۷ و Fe – ۵۱+ ۵/۸% و ۰/۳%Fe – ۵۸ » است.

از میان ایزوتوپ های پایدار، تنها  Fe – ۵۷«یک اسپین هسته ای» دارد. به همین خاطر ۵۷ در شیمی و بیوشیمی، بعنوان یک ایزوتوپ اسپینی، دارای کاربرد است.

۲ ) همچنین عدد ۴ تعداد لایه های اصلی الکترونی در اتم آهن است:

اگر ۲۹ «تعداد آیه های سوره حدید» و ۵۷ «شماره سوره حدید» را به دنبال هم بیاوریم، به سومین انرژی یونیزاسیون آهن (۲۹۵۷) کیلو ژول بر مول خواهیم رسید. یعنی برای جدا کردن سومین الکترونِ آهن و رسیدن به یون پایدار آهن، مقدار ۲۹۵۷ کیلوژول برمول، انرژی لازم است.

*منبع: کتاب پویش علمی در قران حکیم “جلداول” تالیف اسماعیل افشار صفحه ۷۳ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

عدد اتمی آهن

نظرات  (۱)

  • باقرزاده.محمد
  • سلام استاد. خواستم تشکری بخاطر اینهمه تلاش و مطالب فوق العاده و جذابتون، کرده باشم. اجرکم عندالله

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی