پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

ماده و پاد ماده «ضد ماده

اسماعیل افشار | يكشنبه, ۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۰۴:۴۸ ب.ظ

فیزیکدانان معتقد هستند که هر ذره‌ای در جهان دارای یک ذرّه مخالف خود یا هر ماده‌ای در جهان دارای یک ضد ماده مخالف خود است یعنی هر ماده داری یک پاد ماده مخالف خود که با اصطلاح وجود یک جهان که در آینه است تعریف می‌شود.

 ضد ماده؛

ماده از ذراتی به نام ضد ذرّه تشکیل شده است که با ذرات معمولی فرق دارند. در ضد ماده بار هسته منفی و بار ذرات مداری مثبت است که معکوس ماده است. به عنوان مثال ذره‌ای به نام پوزیترون وجود دارد که تمام ویژگی‌هایش به جز بار الکتریکی مشابه الکترون است. پوزیترون حامل بار مثبت است در حالی که پروتون تقریباً بار الکترون منفی است (البته نباید پوزیترون را با ذره باردار مثبت دیگر،‌ یعنی پروتون، اشتباه گرفت ۲۰۰۰ بار سنگین‌تر از الکترون است، به علاوه پروتون دارای زیرساختارهایی است به نام کوارک. از طرف دیگر پوزیترون هم جرم الکترون است و تا آنجا که می‌دانیم پوزیترون و الکترون هیچ‌کدام دارای زیرساختار نیستند)

فیزیکدانان ذرات، پوزیترون را پاد ماده الکترون می‌دانند. در برخورد انرژی بالا،‌ بخشی از انرژی جنبشی به ماده تبدیل می‌شود و می‌توان با انتخاب مناسب ذرات برخوردکننده، پاد ذرات را تولید کرد.

معجزه عجیبی که ذهن فیزیکدانان را در مورد انفجار بزرگ به خود مشغول کرده است این است که در هنگام انفجار بزرگ، مقدار ماده تولید شده،‌ بیشتر از ضد ماده بوده است زیرا اگر تعداد ماده و ضد ماده با هم برابر بود عملاً هیچ ستاره و سیاره‌ای تشکیل نمی‌شد و ماده و ضد ماده همدیگر را خنثی می‌نمودند و ضد ماده ۱۶ دقیقه به دام افتاد و پاد ماده یک اصل پذیرفته شده در فیزیک است.

در آیات مختلفی از قرآن، خداوند به وجود ضد ماده اشاره کرده است. در سوره الذاریات آیه (۴۹) نوشته شده است «و من کلّ شیء خلقنا زوجین لعلّکم تذکّرون» ]و از هر چیز دو زوج آفریدیم، شاید متذکر شوید[.

در سوره یس آیه (۳۵) نوشته شده است «سبحان الّذی خلق الأزواج کلّها ممّا تنبت الأرض و من أنفسهم و ممّا لایعلمون» ]منزه کسی است که تمام زوج‌ها را آفرید از آنچه زمین می‌رویاند و از خود و از آنچه نمی‌دانند]

اولین شواهد ناشی از ضد ماده در ۱۹۳۲ توسط کارل آندرسن کشف شد و در سال ۱۹۵۵ وجود نخستین پاد نترون آشکار شد در حالی که قرآن ۱۴۰۰ سال قبل از وجود پاد ماده خبر داده است.

*منبع: کتاب پویش علمی در قرآن حکیم “جلد دوم” تالیف اسماعیل افشار صفحه۶۰ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی