پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

رویکرد علمی بر معجزات قرآن و احادیث اهل بیت علیهم السلام

اسماعیل افشار | سه شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۲۰ ب.ظ

 کنفرانس در دانشگاه آزاد اسلامی


همانطور که می دانیم قرآن، دارای چندین و چند بطن، ظاهر و باطن، محکم و متشابه، ناسخ ومنسوخ است و، در بسیاری از موارد لازم بود که پیامبر اکرم "ص" که اولین مفسر  قرآن حکیم بودند، به توضیح و تبیین کامل و دقیق آیات می پرداختندو نکات لازم را شرح و واکاوی و تحلیل می نمودند. در این رهگذر ناگزیر بودند که موضوعات مختلف را ،در حوزه های گوناگون علمی برای رشد و تعالی و پیشرفت دیگران، بیان کنند، و دریچه های تازه ای از علم و دانش را بروی آنها باز ، و آنها را به تنفکرو تامل در پدیده ها و حقایق عالم هستی و آفرینش بی بدیل خداوند یکتا، دعوت نمایند.

زیرا یکی از مهمترین راه های دعوت مردم به توحید و پرستش خدای  یگانه، تماشا، تفکر وتعقل در جهان هستی بود. اینکه  با دیدن آثار خلقت لایزالش، پِی به احدیت، و شریک نداشتن در ذات و فعل، ایمان آورده و به صراط مستقیم الهی رهنمون بشوند.

پیامبر"ص" آمده بود تا بشر را با خدا، با خود، و با طبیعت و هستی آشنا کند. و این امر نیازمند به داشتن شناخت و درک و فهم صحیح هستی بود. لذاست که از همان ابتدا از گنجینه لدنّی علم الهی اش، برای آموزش، و پرورش جسم و روح و اندیشه مخاطبانش اقدام کرد. کلامی که، برگرفته از خدا بود و، به شکلی کاملا کاربردی و قابل لمس و استفاده، به مردم منتقل می شد. و پیامبر"ص" در کنار نزول و بیان آیات شریفه قرآن عزیز، رفته رفته موارد مورد نظرش را، در اختیار مسلمانان قرار میداد. از ساده ترین موضوعات تا پیچیده ترین مطالب علمی، که دایره تنوع، نیز عمق و اهمیت آنها، بقدری زیاد بود و هست که، بشر عصر اطلاعات، با روبرو شدن با هر یک از آنها،  از معجز بودن ، و اتصال کلام به خداوند، دچار شگفتی، و بر حقانیت رسالت، و الهی بودن احادیث و کلمات مقدس ایشان و ائمه معصومین  علیهم السلام شهادت می دهد.

پیامبر"ص" آمده است تا به مردم بگوید، به آسمان نگاه کنند، به ستاره ها و اسرار شگرف آنها، به زمین، و حقایق علمی نهفته در آن ، به بدن خود، و اینکه خدایشان ، در خلقت این جسم ظاهری، در این مجموعه به ظاهر کوچک و محدود ، چه مکانیسم و سیستم پیچیده ای را طراحی و خلق نموده است. که ببینند و بیندیشند، عبرت بگیرند و در مسیر صحیح و آرمانی حرکت کنند. که این سِیر عالیِ الهی انسان ساز را ، با تعلیم و آموزش ِ علوم گوناگون، به مخاطبانشان منتقل کردند.

این سِیر تاریخی ِ بسیار مترقی و ارزشمند، و بیان احادیث علمی و تجربی در کنار معارف خاص ِ دینی و آیینی، از شخص نبی مکرم اسلام شروع شد، آنجا که در میان شعر و ادبیات پر غرور اعراب، مردم را با حقیت کلمه، و عمق و اصالت کلمات آشنا می کند. و اسرا علمی مغفول ِ در کنارشان را یک به یک آشکار، توضیح و تبیین می نماید، که برای فریضه نماز، از آب استفاده کنند. و تاثیرات آنرا در حد بضاعت ذهنی  و ادراکات  درونی شان تشریح می کند. اینکه دائم الوضو باشند. با آب سردی که مولایمان علی "ع" وضو ساختن با آن را دوست میدارد. آب سرد ! که به محض تماس با پوست، باعث میشود خون از لایه های پایین تر، بالا بیاید و باعث شادابی آدمی شود. آب سردی که موجب سالم تر ماندن پوست میشودو، در قصه شِفای حضرت ایوب، خداوند از او میخواهد که با آب سرد شستشو نماید، تا بیماری از بدنش خارج شود و امروزه به سبک مهمی در پزشکی و درمان بیماریها، تحت عنوان "هیدروتراپی" شده است. 

و تاثیرات مستقیم و خاص آب بر چاکراه های اصلی و فرعی بدن ما، بر کسی پوشیده نیست. چاکراه هایی که " مراکز تبادل انرژی " در بدنمان هستندو با نوع عملکردمان در مراحل انجام وضو و استفاده از آب سرد، در بهترین شرایط خود قرار میگیرندو ، جسم و جان انسان را، تواماً ، جلا، نور و سلامت می بخشند. و این تنها سطری از هزاران خیر و فایده پیروی از کلام  معصوم است که، وقتی پیامبر اکرم"ص" مراحل و طریقه انجام وضو را آموزش میداد، از آنها خواست تا استنشاق هم انجام بدهند و دندان هایشان را با مسواک مخصوصی " گیاه سالوادور" که حاوی فلوراید است و ضد عفونی کننده ؛ تمییز و مرتب نگه دارند. برای سلامت روح عبادت کنندو ، برای سالم ماندن و جلوگیری از بروز بیماریها، هفته ای دو روز  روزه بگیرند. این دستورات را برای عموم مردم زمان خودشان که، بضاعت علمی و سواد آکادمیک نداشتند،  در قالب اعمالی که می بایست با رویکرد تعبدی انجام دهند، ارائه و رهنمون می شدند. و توضیحات علمی و کمی ثقیل تر را، به یاران خاصشان می دادند که ؛ روزه بغیر از اثرات معنوی ِ بسیار مهمش، اثرات پزشکی و درمانی هم دارد. زیرا سلول ها در بدن انسان، دارای تولد و رفته رفته فرسایش و نیم مُردگی و مرک هستند. وقتی روزه میگیریم ، به علت نرسیدن  آب و غذا در ساعتهایی که مشغول اِمساک و پرهیز هستیم، سلولهای جوان شروع به تغذیه از سلولهای ضعیف و فرسوده می کنند، و باعث از بین رفتن سلولهای معیوب میشوند و این یعنی، جلوگیری از بروز بیماریهای مختلف ( مثل سرطان- مشکلات گوارشی، انباشت اضافات مُضر در بدن و ...).


بنده در این مجال، قصد پرداختن به همه تاریخ حدیث و، فرمایشات حکیمانه ائمه معصومین علیهم السلام را ندارم. اما اهل بیت در یک سِیر هوشمندانه و استاندارد، و بر اساس نیاز مخاطبانشان، در موضوعات مختف، صحبت کردند و به همه تاریخ بعد از خودشان آموختند که خداوند؛ محمد، علی و تمام هستی را، بخاطر وجود نورانی و سراسر خیر و برکت حضرت صدیقه طاهره؛ خلق، و بالاترین مقام را برای یک بانو در نظر میگیرد، که مردمان جاهل آن زمان، و نسلهای آینده بشر بیاموزند، و بدانند که چگونه، و با چه دیدگاهی، با این ودیعه الهی، می بایست روبرو شوند که، آموزه ای تربیتی و اجتماعی ست.توصیه هائیست برای رعایت حقوق یکدیگر، و حتی حیوانات و گیاهان. در قالب حدیث از آنها می خواهد قبل و بعد از غذا، نمک بخورند. اما در حقیقت این برای اینست که با خوردن نمک، بُزاق دهان شروع به ترشح و آماده نمودن  حلق و مِری و نای میکند و معده سرد را، برای ورود غذا آماده و گرم می کند و اسیدهای لازم را در محیط معده، بقدر و اندازه استاندارد ترشح می کند تا، هم غذا را خوب هضم کند و از مشکلات گوارشی پیشگیری نماید.

مردان امت من، از طلا استفاده نکنید، چرا که بانوان در زیر پوستشان یک لایه چربی ِ خاصی وجود دارد که مانع از تاثیرات منفی ِ استفاده از فلز طلا به گلبول های خونشان میشود. ولی برای شما مُضر و حرام اعلام میشود. و با بیان اتفاق خارق عادت معراجش، به آنها می آموزد که به آسمان و عوالمی که به آنها بی اعتنا بودند، توجه کنند. اینکه سفر در زمان، امکان پذیر است. و ستارگان نیز مانند باقی مخلوقات، تولد و مرگ دارند...

و امیر خوبیها؛ هم او که بهترین شاگرد مکتب پیامبر مهربانیهاست،  وقتی بر منبر سخن می نشیند، پیدایش هستی را در دقیقترین و عالی ترین شکل آن، توضیح و تشریح می کند.که بشر قرن 19 و 20 با اختراع و دستیابی به امکانت امروزی، و مطالعه و تماشای احوال ستارگان و سیارات، در می یابد که می بایست به آنها سفر کند و در دیگر عوالم هستی، به جستجوی حیات، و وجود و حضور موجودات هوشمند فرازمینی بپردازد. آنجا که به دوستانشان می فرمایند { در این ستارگانی که در آسمان می بینند، شهرهایی ست مانند شهرهای روی زمین، که با ستونی از نور به هم متصل و مرتبط هستند}. که اشتره ایست به آیات کریمه 93 تا 95 سوره مبارکه حضرت مریم سلام الله علیها که به صراحت میفرماید( تمام کسانیکه در آسمانها و زمین هستند بنده اویند_ احصا شده اند_ و به اعمال آنها رسیدگی خواهد شد). و طبیعتا به اعمال کسی رسیدگی میشود که، دارای شعور و توانایی ِ درک و دریافت پیام های الهی باشدو، این همان پاسخی ست که امام باقر"ع" به جابربن یزید میدهد، هنگامیکه از حضرتشان می پرسد: آیا خداوند تنها ما را و این دنیا را آفریده است؟ که با پاسخی حکیمانه او را به اندیشه ی در آفرینش ِ بی بدیل حضرت باریتعالی رهنمون میشوند که { خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفرید و تو، در آخرین این آدم ها و عالم ها هستی}. که امروزه از آن با عنوان " جهانهای موازی" و وجود موجودات هوشمند فرازمینی یاد میشود.

برگ دیگری از تاریخ حدیث را تورّق می کنیم تا شفاف تر ببینیم که، چگونه پیشوایان عالی مقام ِ اسلام عزیز با چه شیوه و ظرافتی، در یک گستره ی دویست و پنجاه شصت ساله، به پیروانشان عینکی دیگر بخشیدند تا، جور دیگری ببینند و بیندیشند. و ندای غریبانه قرآن حکیم را، پاسخگو، که " افلا یعقلون _ افلا تعقلون" ؟

بیایید از شروع آفرینش و پیدایش هستی برایتان بگویم. علی"ع" که شاگرد مکتب ناب پیامبر است و ، درِ شهر علم، فرصت را غنیمت شمرده، و با کلماتی که بیشتر شبیه نقاشی ست، تصویر سازی خیال انگیزی که، آنقدر دقیق و قابل لمس است، که میتوانی تمام مراحل انجام شده را درک و دریافت، و به اعجاز آیه 37 سوره رحمن پِی ببری؛ و بدانی که، همه جرم و انرژیِ توللد عالم، در نقطه ای جمع و آماده صدور فرمان است. اراده ای که حدود 18 میلیارد سال پیش، دستور، و اجازه وجود میدهد " کن فیکون" .

و حالا جعفربن محمد است که، در صفحه ی دیگری از تاریخ فرمایشات دُرر بارشان؛ حالا که فرصتی ایجاد شده، تا ارثیه ی پدری که شکافنده علوم است را، قطره قطره به کام مشتاقان ِ علوم گوناگون که، در حال تعالی و قد کشیدن هستند، بریزندو ، به آنها بیاموزند که منظور از خلقت هستی در 6 روز، شش دوره توسعه و شکل گیری، تثبیت اولیه کهکشانها و آسمان و زمین است ... و در ادامه به نکات مهم دیگری اشاره می کنند و صراحتا می فرمایند { جهان؛ از یک جرثومه " مبدا، بیگ بنگ" بوجود آمد و آن جرثومه دارای دو قطب متضاد، سبب ِ پیدایش ذره گردید و آنگاه ماده بوجود آمد و ماده، تنوع پیدا کرد و تنوع ماده، ناشی از کمی یا زیادی ذرات آنها می باشد}. همین قدر دقیق و بی مانند، به پروسه تشکیل اتم ها و ذرات زیراتمی " کوارک ها" اشاره، و زوجیت مخلوقات را توضیح، و ماده و پادماده را معرفی میکنند؛ تا همه تاریخ ِ بعد از ایشان، ناباورانه بخوانند و تامل کنندو ، در برابرش تسلیم . آری تاریخ بی نظیر گفتمان مترقی و اعجازگونه ی کلام اهل بیت معظم ِ پیامبر اکرم"ص" سرشار از حقایق شگفت انگیزست که، آیه آیه های وحی را، واکاوی و تحلیل زیبا و پرمغزی کرده اند. 


و در برگ دیگری به شناخت جسم و، هنرنمایی های حکیمانه خداوند در مکانیسم آفرینش خارق العاده فیزیک ظاهری مرد و زن اشاره ای میکندو، در بیانی ساده، به شنوایی آدمی با استخوان " چکشی- سندانی – رکابی" و اینکه از کلمه " سمع" در این خصوص استفاده می کند. چرا که انسان در ظاهر دو گوش دارد، اما این دو وسیله دریافت اصوات، آنچه را دریافت می کنند، تنها به یک نقطه از مغز، منتقل، و در آن یک نقطه، پردازش، و موضوع ِ شنیدن، محقق میشود. 

" والابصار" دیدن؛ که جمع آورده شده. و بشر کنجکاو با دستیابی به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، پی به حقیقت عنوان شده در قرآن و کلام و نورانی معصوم علیه السلام می برد، که حقیقتا در پشت سر انسان، در چند نقطه، تمامی تصاویر دریافتی توسط چشم ها، رصد، تحلیل، پردازش، و پاسخ داده میشود. بخش های ویژه درک رنگ، درک بُعد و درک تصویر که از هم جدا هستند ولی در ارتباط دائمی با هم هستند و با هم کار میکنند و ما می بینیم...


تاریخ حدیث؛ این صفحات زرین و شکوهمندی که گاه طوری ذهن آدمی را در طبقات و اسرار آسمانها و شگفتیهای زمین، و در ارتباط معنادار احکام و آموزه های معصومین علیهم السلام با خود همراه می کند که، مرز حقیقت و خیال را گُم میکنی، حیران و مستاصل، با قلبی که از تماشای این همه شکوه و عظمت، خاضع شده، و اشکی که حالا بی اختیار  بر روی گونه هایت می غلطدو شانه هایی که از شوق خدا می لرزندو ، لبهایی که تکرار می کنند "سبحان الله" .

چرا که بزرگان دین در هزار و چهار صد سال پیش، پیرو آیه های نورانی قرآن حکیم، به چرخش کهکشانها و زمین، آن هم برخلاف چرخش عقربه های ساعت " پادساعت"  اشاره می کنندو ، هنگامیکه به دور کعبه دل، قصد چرخیدن و طواف داری، بر همان روال، اما 7 مرتبه، گام برمیداری، و این مدت زمان ِ دور سر یار گشتن، مدت زمان لازم برای دریافت  انرژیهای عالی عالم هست و، یادآور بیت المعمور، صف هایی که متحد و منسجم، اسماء و صفات حضرت عشق را، جاری میکنند و ستونی از نور را به آسمانها می فرستند. آری نور، انرژی، بهترین و پاکترین انرژیها، تولید، گستره، و نهایتا به قلب و جانهای اهورایی ما باز میگردند، سجده ای که، طولانی توصیه می کنند تا دانشمندان قرون اخیر دریابند که، در این رهگذار؛ غده پینه آل " چشم سوم" که در پیشانی شماست، همه انرژیهای منفی انباشته در سر را، به مُهری که برای مهر یار، پیشانی بر آن ساییده ای، خارج، و خون تازه را از قلب به سری که پایین تر از قلب قرار گرفته و مالامال از عشق خداست، پُمپاژ کند. و با نوری از جنس عالم ملکوت، صورت و جان مشتاقت را، تزیین نماید...

اهل بیت این شاهزادگانِ تجلی و تجسم اسماء و صفات خدا، از هر فرصتی استفاده کردند تا، در صفحات پرغرور تاریخ تشیع ، آموزه های دیگر را به تو، به من، و همه تاریخ بشر، منتقل کنند.


( اِکتو دِرم – مزو درم – آندو درم) پرده های جنینی، کیسه سه لایی ای که حضرت صادق آل طه در حدیث مَفضَّل ، مطرح و به قرارِ جنین در آن اشاره، و دریچه دیگری را از حقایق ِ هستی به روی ما باز می کند.

 


دلم میخواست ساعتها بنویسم و قلم فرسایی کنم، از آسمانها بگویم و، زمینی که فرصت پرداختن به آنرا در این مجال کوتاه پیدا نکردم. به فیزیک و متافیزیک، ساختار جسم و، روح خداگونه ی تو. شگفتیهای آفرینش حیوانات و ماموریتهای تکوینی شان. به راه های نرفته و، معارفی که علی "ع" بر منبر بی نظیر و ملکوتی اش، فریاد می زند: سَئَلُونی؛ که من به راه های آسمان آشناترم تا راه های زمین، که مبادا دیگران در عمل به قرآن " قرآن ناطق" پیشی بگیرند...

که به ناچار، نقطه ای بر سر عرایض ناقصم میگذارم و محبت رسول، و حُب علی و خاندان معظمش را، برایتان آرزو ...

 و آخِرُ دَعواهُم اَنِ الحمدُلله رب العالمین ...

 

منبع: کتاب پویش علمی در قرآن حکیم " اتود جلد پنجم" تالیف اسماعیل افشار انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی