پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

مرحله آفرینش نور بعد از تاریکی

اسماعیل افشار | پنجشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴ ب.ظ

دانشمندان معتقد هستند که بعد از انفجار بزرگ یا بیگ‌بنگ، تاریکی مطلق جهان را فرا گرفته و 380 هزار سال بعد از بیگ‌بنگ، جهان تیره و تار بود و بعد از 380 هزار سال، اولین نور شکل گرفت. دلیل این موضوع نیز به این دلیل بوده است که جهان به قدری گرم بوده است که فتون‌های نور توانایی شکل‌گیری نداشته و بلافاصله متلاشی می‌شدند.

بعد از 380 هزار سال دما به 3000 درجه رسید و اولین فتون‌های نور شکل گرفته‌اند.

در آیات مختلفی از قرآن مرحله آفرینش نور بعد از تاریکی ذکر شده است از جمله «انّ ربّکم الله الّذی خلق السّماوات والأرض فی ستّه أیّام ثمّ استوی علی العرش یغشی اللّیل النّهار یطلبه حثیثا والشّمس والقمر والنّجوم مسخّرات بأمره ألا له الخلق والأمر تبارک الله ربّ العالمین»

[در حقیقت پروردگارشما آن خدایی است که آسمان‌ها و زمین را در شش روز آفرید سپس بر عرش «جهانداری» استیلا یافت روز را به شب که شتابان آن را می‌‌طلبد می‌پوشاند و «نیز» خورشید و ماه و ستارگان را که به فرمان او رام شده‌اند «پدید آورد» آگاه باش که «عالم» خلق و امر از آن اوست، فرخنده خدایی است پروردگار جهانیان] اعراف (54)

«الحمد لله الّذی خلق السّماوات والأرض و جعل الظّلمات والنّور ثمّ الّذین کفروا بربّهم یعدلون» انعام (1)

[سپاس خداوندی را که آسمان‌ها و زمین را آفرید و تاریکی و روشنایی را پدید آورد، آنگاه کافران برای پروردگارشان شریک قائل می‌شوند] انعام (1)

در سوره اعراف این موضوع به زیبایی اشاره شده است مثلا ذکر شده است که شب روز را می‌طلبید یعنی یک نوع حالت عجله و شتاب در آیات ذکر شده است و این مسأله کاملاً درست است زیرا 380 هزار سال در مقابل 8و13 میلیارد سال عمر کائنات بسیار رقم ناچیزی است و به محض سرد شدن دما نخستین نور و ستاره‌ها و سیاره‌ها پدید آمده‌اند و در این آیه آفرینش کائنات به زیبایی ذکر شده است در مورد شش روز هم احتمالا مربوط به شش مرحله است که شاید با پیشرفت علم روی مفهوم دقیق این شش روز نیز مشخص شود.

*منبع: کتاب پویش علمی در قرآن حکیم "جلد دوم" تالیف اسماعیل افشار صفحه 43 انتشارات ابن سینا

نظرات  (۲)

دلم گرفت از اینکه تو قرآن چه مسایل عجیب و پیچیده و علمی ای وجود داره و ما هیچ چی راجبش نمیدونیم... قرآن واقعی چیه و ما کجای کاریم و سرگرم چه چیزای بیخودی هستیم...

  • مصطفی مدرس پور
  • سلام و عرض ادب 

    خسته نباشید واقعا اشاعه ی اعجازهای قرآن کریم مخصوصا اعجازهای علمی و فیزیکی قرآن کریم باعث شناخت و آشنایی هر بیشتر با این اعجاز بزرگ خداو پیامبر اسلام است که این سایت بخوبی از عهده ی این مهم بر امده است.

    اجرتان با خدا.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی