پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

گسل:

اسماعیل افشار | جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۰۱ ب.ظ


Standard

در زمین شناسی پدیده ای بنام گسل وجود دارد.

زمین در سطح زیرین خود دارای قطعات یا لایه هایی است که گاهی اوقات حرکت می کنند و در نتیجه حرکت یا برخورد این لایه ها زمین لرزه و گسل ایجاد میشود.گسل به شکستگی ها وچین خوردگی های پوسته زمین اطلاق میشود.تصویرزیر متعلق به  گسل سان آندریاس  در حاشیه شرقی اقیانوس آرام است.


 در سوره الرعد آیه ۴ خداوند به وجود لایه های زمین اشاره کرده است

” وَفِی الأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِیلٌ صِنْوَانٌ وَغَیْرُ صِنْوَانٍ یُسْقَى بِمَاءوَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِی الأُکُلِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ﴿۴﴾” [ و در زمین قطعاتى است کنار هم و باغهایى از انگور و کشتزارها و درختان خرما چه از یک ریشه وچه از غیر یک ریشه که با یک آب سیراب مى‏گردند و [با این همه] برخى از آنها را در میوه [از حیث مزه و نوع و کیفیت] بر برخى دیگر برترى مى‏دهیم بى گمان در این [امر نیز] براى مردمى که تعقل مى‏کنند دلایل [روشنى] است ](۴)

 

در سوره طارق آیه ۱۲ نوشته شده است که “سوگند به زمین شکاف دار” .

که این آیه می تواند علاوه بر لایه های زمین به گسل ها که شکاف های زمین نیز هستند اشاره داشته باشد.

 


در آیه ۴۰ سوره العنکبوت نیز خداوند از اقوامی نام برده است که به داخل زمین فرو برده شده اند همانطور که می دانید در مناطقی که گسل وجود دارد احتمال فرور رفتن ساختمان ها نیز توسط گسل وجود دارد.و بارها شده که اتومبیل ها یا مناطق مسکونی توسط گسل ها بلعیده شوند.

” فَکُلًّا أَخَذْنَا بِذَنبِهِ فَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَیْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّیْحَةُ وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَکِن کَانُوا أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ” ﴿۴۰﴾

[ما هر یک از آنها را به گناهشان گرفتیم، بر بعضی از آنها طوفانی توام با سنگریزه فرستادیم، و بعضی از آنها را، صیحه آسمانی فرو گرفت، و بعضی دیگر را در زمین فرو بردیم، و بعضی را غرق کردیم، خداوند هرگز به آنها ستم نکرد، ولی آنها خودشان بر خویشتن ستم نمودند].

و بنا به فرموده قرآن بی شک در طول تاریخ جهان در نقاط مختلف اقوامی وجود داشته اند که به وسیله زمین لرزه و گسل نابود شده باشند.

*منبع: کتاب پویش علمی درقرآن حکیم “جلددوم” تالیف اسماعیل افشار صفحه ۷۴ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

گسل:

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی