پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

نقش کوه‌ها در انتقال امواج صوتی و دکل‌های صوتی:

اسماعیل افشار | شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۴۹ ب.ظ


Standard

امروزه انسانها از کوه‌ها به دلیل ارتفاع بالای آن برای نصب دکل‌های مخابراتی و رادیویی و ارسال امواج استفاده می‌نمایند. و در سراسر جهان این دکل‌ها برای انتقال سریع‌تر و بیشتر امواج برای کوه‌ها نصب می‌شوند.

این دکل‌ها امواج رادیویی را به صورت امواج صوتی گسیل می‌نمایند. اکثر دکل‌هایی که روی زمین هستند نیز، دکل هایی هستند که برای انتقال سیستم الکترونیکی به کار می‌روند. و دکل‌های رادیوییروی زمین نیز که بروی کوه‌ها قرار ندارند باید دارای ارتفاع بسیار زیادی از سطح زمین باشند که بتوانند امواج صوتی را منتشر کنند به همین خاطر در مناطقی که کوه وجود دارد، معمولا دکل‌های مخابراتی و صوتی، روی کوه‌ها نصب می‌شوند.

دکل‌های بازتابی یا پسیو رفلکتور دکل‌هایی هستند که به صورت آینه امواج رادیوئی را منعکس می‌کنند. در مناطقی که به دلیل عوارض طبیعی مانند کوه، دکل‌ها برای انتقال امواج دچار مشکل می شوند برای دور زدن کوه‌ از این نوع دکل‌ها استفاده می‌کنند. این نوع دکل‌ها دارای پنل بزرگی هستند که زاویه آن قابل تنظیم می‌باشد.

نکته قابل ذکر دیگر این است که از کوه‌ها برای نصب دستگاه‌های تقویت سیگنال نیز استفاده می‌شود.

* تصویر زیر مربوط به دکل ۲۱۰ متری روی کوه وه متاتسمیندا در تفلیس است که امواج تلویزیونی را ارسال می‌نماید.

در سوره سبأ آیه (۱۰) نوشته شده است: «ولقد آتینا داوود منّا فضلا یا جبال أوّبی معه والطّیر والنا له الحدید» [ما به داوود از فضل خود نعمتی بزرگ بخشیدیم ما به کوه‌ها و پرندگان گفتیم، ای کوه‌ها! و ای پرندگان! با او هم‌آواز شوید، و آهن را برای او نرم کردیم].

در این آیه خداوند از امواج صوتی سخن می‌گوید که از کوه‌ها می‌آید و همچنین در ادامه از فلز آهن نام می‌برد که یکی ازعناصر سازنده دکل است و به احتمال قوی خداوند در این آیه به بوجود آمدن دکل‌های مخابراتی در آینده و نصب آنها و صدایی که از آنها می‌آید مانند امواج صوتی را پیش‌بینی واشاره کرده است. نکته دیگر این است که هم دکل‌های نصب شده بروی کوه‌ها و هم پرندگان برای ارسال، از امواج صوتی استفاده می‌کنند که با طول موج‌های الکترومغناطیسی متفاوت است.

*منبع: کتاب پویش علمی درقرآن حکیم “جلددوم” تالیف اسماعیل افشارصفحه ۵۸ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی