پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

نابودی قوم عاد با باد صَرصَر

اسماعیل افشار | شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲ ب.ظ


Standard

«وأمّا عاد فأهلکوا بریح صرصر عاتیه ـ سخّرها علیهم سبع لیال وثمانیه أیّام حسوما فتری القوم فیها صرعی کأنّهم أعجاز نخل خاویه» الحاقه (۶-۷)

[ و اما قوم عاد با باد سرکشی که از بالا می‌آمد نابود شدند ـ آن را ۷ شب و ۸ روز بر آنها مسلط نمود که آنها را درمانده کند. مردم را در آن شب و روزها می‌دیدی که می‌افتاده و می‌مردند، گوئی ساقه نخل خشکی بودند و به خاک درافتادند].

قوم عاد در منطقه ربع‌الخالی شبه جزیره عربستان زندگی می‌کرده‌اند و بنابر توصیفاتی که قرآن از آنها می‌کند، مردم تنومند و پرهیب بوده‌اند،‌ تخته سنگ را جابجا می‌کرده‌اند، ابرقدرت بوده‌اند، ثروت‌های حیوانی و دامی و انسانی و کشاورزی،‌ برای اولین بار در تاریخ در بین این قوم جمع شده بوده است.

و در معماری شهرسازی و سدّسازی نمونه نداشتند. یکی از موارد منفی آنها این بوده که دیگران را تحت تسلط خود درمی‌آورده‌اند و هیچ‌گونه رحمی به آنها نمی‌کرده‌اند.

شعراء آیه (۱۳۰) «و إذا بطشتم بطشتم جبّارین»[ و وقتی متسلط می‌شوید به کسی رحمی نمی‌کنید]

پیامبر آنها مجازات خدا را به آنها هشدار می‌داده، و آنها از جمله؛ دانش و هنر خود را به رخ وی می‌کشیده‌اند، و همین‌طور به او می‌گفتند: از ما قوی‌تر چه کسی است؟

نکته مورد نظر ما در این آیه این است که باد سرکشی که از بالا می‌آید،‌ چطور در ظرف ۷ شب و هشت روز مردم را می‌کشد؟

هوا در ارتفاعات بالایی جوی، خیلی از هوای زمین سردتر است. در ارتفاع ۱۵ کیلومتری، دمای هوا تقریباً ۷۵ درجه زیر صفر است. و سردترین دما در ارتفاع بین ۵۰ تا ۸۰ کیلومتری است که تقریباً ۱۶۰ درجه زیر صفر است. وقتی چنین بادی ۷ شب و ۸ روز پی در پی و به طور سرکشی بوزد، روشن است که چه به روز مردم می‌آورد.

نکته:

در سال ۲۰۱۰ میلادی، فیلمی با عنوان «سوز شمالی» به کارگردانی آقای «برایان ترنچارد اسمیت» محصول مشترک دو کشور استرالیا و کانادا،‌ ساخته و به نمایش درآمد. اما نکته جالب و قابل تأمّل در این فیلم، موضوع اصلی و مطالب و کلماتی است که در فرآیند پخش سکانس‌های مختلف فیلم،‌ به آنها اشاره می‌شود. ]یک باد سریع و فوق‌العاده سرد که حدود ۵۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر است، از لایه اُزون رد شده و در مسیر خود،‌ همه انسان‌ها، حیوانات و چیزهای دیگری که قرار دارند را دچار یخ‌زدگی شدید و سپس نابودی کامل آنها می‌گردد!

[ نتیجه‌ای که می‌شود از مقایسه مطالب عنوان شده در سوره مبارکه الحاقه آیات (۶) و (۷) و موضوع اصلی این فیلم گرفت اینست که شاید نویسنده نمایشنامه و طراح اصلی این پروژه، موضوع و محتوای کلی را از همین داستان قوم عاد الهام گرفته و با کمی تغییرات معمول، بدین شکل ارائه کرده است که این اتفاق،‌ آدمی را به یاد وصیّت دُرربار حضرت امیر علیه‌السلام می‌اندازد که (مبادا دیگران، در عمل به قرآن، از شما پیشی بگیرند!).

*منبع:  کتاب پویش علمی در قرآن حکیم “جلد دوم”  تالیف اسماعیل افشار صفحه ۲۰۴ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

تاریخ

نظرات  (۱)

سلام آقای افشار.
رویکرد جالب و قابل تاملی بود.
چه خوبه که آدم با اشارات و رموز مختلف قرآن آشنا بشه.
دستتون درد نکنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی