پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

مرز میان آبهای شور و شیرین :

اسماعیل افشار | چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۹ ب.ظ


Standard

اقیانوس شناسان به تازگی کشف کرده اند که وقتی دو دریا به هم میرسند با یکدیگر ترکیب نمی شوند. آب دو دریای همسایه به دلیل وجود نیروی کشش سطحی ترکیب نمی شوند.

آب دریاهای مختلف غلظت های متفاوتی با هم دارند و کشش سطحی ایجاد می کنند گویی که دیواره نازکی بین آن دو برپا شده است.


 در اقیانوس اطلس، جریان آب شیرینی وجود دارد که آن را «گلف استیریم» می نامند. این جریان عظیم از سواحل آمریکای مرکزی حرکت می کند و سراسر اروپا را طی می کند و به سواحل اروپای شمالی میرسد. عرض این جریان ۱۵۰ کیلومتر و عمقش حدود ۸۰۰ متر و سرعتش ۱۶۰ کیلومتر می باشد. و حرارت آن با آبهای اطرافش ۱۰ تا ۱۵ درجه تفاوت دارد و در آنجا هزاران کیلومتر آب وجود دارد که با آبهای اطراف خود مخلوط نمی شوند، و در آنها موجودات زنده هم زندگی می کنند.

 

همچنین در کشور مصر نیز هیئتی اکتشافی از دانشگاه مصر دریافتند که آبهای خلیج عقبه از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی با آبهای دریای احمر تفاوت دارند و با آن مخلوط نمی شوند.

همچنین درجایی که دریای احمر به اقیانوس هند میرسد نیز، این خاصیت وجود دارد.

در شهر توریستی «اسگاگن در دانمارک» در جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی به هم می پیوندند، این پدیده دیده می شود. بیشترین دلیلی که باعث وقوع چنین پدیده ای می شود، غلظت شوری و شیرینی دریاهاست که باعث جلوگیری از ترکیب آنها می شود.

به غیر از آیه ـ ۵۳ سوره فرقان، در آیات دیگری از قرآن نیز، بطور دقیق به این موضوع اشاره شده است؛

وهوالذی مرج البحرین هذا عذب فرات وهذا ملح اجاج وجعل بینهما برزخا وحجرا محجورا

[اوست که دو دریا را به هم می پیوندد، یکی تازه و گواراست در حالیکه دیگری شور و غیر قابل نوشیدن، و او آنها را با حایلی محکم و نفوذ ناپذیر «تبخیر» از هم جدا کردفرقان ۵۳

*منبع: کتاب  پویش علمی در قرآن حکیم” جلد اول ” تالیف اسماعیل افشار صفحه ۱۲۲ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی