پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

قانون توازن

اسماعیل افشار | شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۳۰ ب.ظ

"و أنبتنا فیها من کل شیء موزون" الحجر-19

نکته قابل توجه اینکه، آیات علمی قرآن در عین بیان حقیقت، همیشه راه احتیاط را در پیش گرفته، مطالبی را که قابل درک و فهم آن دوران بود، بوضوح و صراحت بازگو نموده ولی مطالبی که قابل درک مردم آن عصر نبود، به اجمال و اشاره برگزار شده و درک و فهم کامل آن را به مردم زمانهای آینده که با تجهیزات و ابزار فنی پیشرفته، به اکتشافات و پیشرفتهای علمی نائل خواهند شد، محول شده است.

ـ آیات اسرار آفرینش: این قسمت ارائه آیات که از اسرار آفرینش و از حقایق و دقایق جهان هستی سخن می گوید فراوان است، که نمونه های چندی از آنها را در اینجا می آوریم.

ـ قانون توازن در قرآن کریم : [ما در روی زمین از هر گیاهی، با توازن رویانیدیم] حجر ـ 19 

در این آیه به ترکیبات متناسب و متوازن گیاهان که یکی از اسرار دقیق جهان آفرینش است، اشاره شده است. و بر این مطلب دلالت دارد که هر گیاه و علفی که در روی زمین سبز می شود، دارای یک وزن مخصوص و ترکیب خاص است و قانون توازن دقیق و اندازه گیری حساب شده در آنها حکومت دارد و اخیراً از نظر گیاه شناسی نیز ثابت گردیده که هر یک از انواع گیاهان، از اجزاء و عناصر خاصی و به میزان و مقدار معینی ترکیب و تشکیل یافته است، بطوریکه اگر بعضی از اجزای آن کم یا زیاد می شد، از صورت آن گیاه، خارج گردیده و گیاه دیگری می شد.

و علاوه بر آن ثابت شده است که نسبت بعضی از این اجزاء با بعضی دیگر، به قدری دقیق است که با موازین و مقیاسهای دقیق و مدرن روز که تاکنون در اختیار بشر قرار گرفته است، نمی توان مقدار آن را دقیقاً تعیین و اندازه گیری نمود.

ـ قانون تلقیح در قرآن:

یکی دیگر از اسرار عجیبی که وحی الهی به آن اشاره نموده، موضوع تلقیح در عالم گیاهان است که درختان و گیاهان به وسیله بادها تلقیح و بارور می شوند و در اثر همان تلقیح است که گیاهان تولیدِ مثل نموده، میوه ها و گلها بوجود می آید.


"و أرسلنا الریاح لواقح ..."

قرآن کریم در سوره حجر ـ 22 در این زمینه می فرماید:

 [ما بادها را برای بارور ساختن ابرها و گیاهان فرستادیم].

مفسرین گذشته، تلقیح را به اعتبار اینکه، در لغت به معنای حمل نیز آمده است، به همان معنی گرفته، این آیه را چنین تفسیر نموده اند: (بادها را فرستادیم تا ابرها را حمل کنند و حرکت دهند یا بادها را فرستادیم که باران را در لابه لای ابرها حمل نماید) .

ولی این گفتار در معنای آیه، صحیح به نظر نمی رسد، زیرا اولاً: تذکر این نکته خیلی قابل توجه و حائز اهمیت نبوده و در خور شأن قرآن مجید نیست، دوم اینکه؛ اصلاً بادها ابرها را حمل نمی کنند، بلکه آنها را از نقطه ای به نقطة دیگر می رانند.

بنابراین، آیه مذکور یک هدف عالیتری را تعقیب و ما را به یک حقیقت جالب علمی که افکار گذشتگان از درک آن عاجز بود رهبری می نماید و آن حقیقت اینست که، درختان و گیاهان نیز، مانند حیوانات به عمل لقاح و به هم رسیدن دو ماده مخالف نیازمندند و بدون تلقیح، نتیجه و ثمری نمی دهند، تولید مثل و تکثیر نوع نمی کنند.

ـ تلقیح در نباتات:

این عمل تلقیح، گاهی بوسیله بادها انجام می پذیرد، بطوریکه در زردآلو ـ صنوبر ـ انار ـ پرتقال ـ پنبه ـ حبوبات و امثال آنها، تلقیح بوسیله بادها انجام می شود، بدین صورت که کیسه های داخل شکوفه ها بعد از رسیدن، سَر باز می کنند و گَردی که میان آنهاست، بوسیله بادها بر چهره ماده گلها افشانده می شود و عمل لقاح انجام می گیرد و ماده گلها، آبستن شده و برای بوجود آوردن نتایج و نباتات دیگر آمادگی پیدا می کنند.

*منبع:کتاب پویش علمی درقرآن حکیم "جلداول " تالیف اسماعیل افشارصفحه 152 انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

توازن

نظرات  (۱)

سلام علیکم اقای افشار ممنون از مطالب علمی و جالبتون من که خیلی خوشم اومد انشاالله خدا خیرتون بده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی