پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

فواید روزه داری :

اسماعیل افشار | چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۸ ب.ظ


Standard

 درآیه۱۸۳ سوره بقره آمده است  که:

{یاایها الذین امنواکتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون}

{…اى کسانى که ایمان آورده‏ ایدروزه بر شما واجب شده همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید}


دانش بشری در این چند سال متوجه نقش مهم روزه در تامین سلامت انسان شده است از این روی در کشورهای مختلف کلینیک هایی تشکیل شده است که مبنای درمان آنهاروزه است و تا کنون از این طریق بیماران زیادی شفا یافته اند. اینک با چند کلام از دانشمندان که عمق کلام پیامبر(ص) را آشکار می کند، آشنا می شوید.

۱دکتر الکسیس کارل;

«h باروزه داری قند خون در کبد می ریزد و چربیهایی که درزیر پوست ذخیره شده اند، پروتئین های عضلات و غدد، و سلولهای کبدی آزاد شده به مصرف تغذیه می رسند.»

۲ دکتر ژان فروموزان;

«وی معالجه با روزه را به شستشوی احشاء تعبیر می کند که در آغاز روزه داری، زبان باردار است … که پس از سه چهارروز بو برطرف می شود، اسیداوریک ادرار کاهش می یابد، و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده می کند. در این حال اعضاء هم استراحتی دارند».

۳ دکتر تومانیانس;

«فایده بزرگ کم خوری و پرهیز از غذاها، در یک مدت کوتاه، آن است که، چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت یک ماه روزه داری مواد غذایی شکم خود را دفع کند و همین طور کبد که برای حل و هضم غذا مجبور است دائما صفرای خود را مصرف کند، در مدت سی روز ترشحات صفراوی راصرف حل کردن باقی مانده غذای جمع آوری شده خواهد کرد.

دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا، اندکی فراغت حاصل کرده و رفع خستگی می کند، روزه، یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است، که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته است، مخصوصا امراضی را که بر دستگاه گوارش به خصوص کلیه و کبد عارض می شود و به توسط دارو نمی توان آنها را علاج کرد، روزه به خوبی معالجه می کند، چنانچه بهترین داروها برای برطرف ساختن سوء هاضمه روزه گرفتن است. مرض مخصوص کبد نیز که موجب «یرقان » می گردد بهترین طریق معالجه اش روزه گرفتن است، چه آنکه ایجاد این مرض اغلب اوقات به واسطه خستگی کبد است که در موقع زیادی عمل و فعالیت، نمی تواندصفراء را از خون بگیرد.»

۴ دکتر گوئل پا;

۵ٍ۴ درصدبیماری هااز تخمیر غذادر روده هاست که همه باروزه اصلاح میگردد.

۵ دکتر آلکسی سوفورین;

«جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد داخلی استفاده می کند و آنها را مصرف می کند، و مواد کثیف و عفونی که در جسم هست و ریشه و خمیره بیماری هاست، از بین می رود و به این طریق روزه سبب بهبودی همه بیماری هاست. از این رو جسم خود را به وسیله روزه از داخل نظیف و پاکیزه کنید.»

۶ دکتر کارلو;

«هر شخص بیمار باید در هر سال مدتی از غذا پرهیز کند; زیرا مادامی که غذا به تن می رسد میکربها در حال رشداست، ولی هنگامی که از غذا پرهیز کند، میکربها روبه ضعف می روند… روزه ای که اسلام را واجب کرد، بزرگترین ضامن سلامتی تن است.»

۷ دکتر رو;

«روسیک اسوجی تعداد زیادی از بیماران مبتلا به سفلیس شدیدرا بهبودی بخشید و تنها داروی وی امساک و روزه بود.»

۸ «بندیک » دانشمند فیزیولوژیست:

«یک دوره روزه سی و یک روز است …

در این مدت در ترکیب خون هیچ گونه اختلاطی به هم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه داران دیده می شود، یک حالت جوانی و نشاطی است که برای روزه داران رخ می دهد».

۹ «اوتو بوخنگر»;

وی تحقیقات جامعی پیرامون اثرات روزه انجام داد و باتشکیل کنفرانسی در یک کنگره پزشکی نتاج آن را اعلام کرد، متن این کنفرانس که به صورت کتاب و به شش زبان از طرف کلینیک این دکتر انتشار یافت، با استقبال فراوانی روبرو شد.

وی می گوید: «اکثر بیماری های حاد و مزمن را می توان به وسیله روزه بهبودبخشید، یا از شدت آنها کاست.» وی می گویدبه هنگام روزه، بدن بیمار پست ترین مواد را از سراسر بدن جمع آوری کرده و می سوزاند، نیروهای نوسازی بدن انسان به هنگام روزه فعال می شوند و تصفیه و ترمیم بافتها را شروع می کنند... در مدت پنجاه سال که از تاسیس «کلینیک اوتو بوخنگر» می گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار دراین کلینیک توسط روزه درمان شده اند.

۱۰ دکتر «عبدالعزیز اسماعیل پاشا»;

برای معالجه در موارد زیر از روزه استفاده می شود.

الف) در مورد اضطراب مزمن امعاء و هنگامی که مقرون با تخمیر مواد زلالیه ومواد نشاسته ای باشد. در این موقع روزه، مخصوصا از جهت نیاشامیدن آب میان دوخوراک و ایجاد فاصله طولانی نوبت های غذا، علاج قطعی است و این خصوصیات در موردروزه ماه رمضان کاملا رعایت شده است.

ب) هنگام زیاد شدن وزن که ناشی از کثرت خوراک و کمی حرکت باشد. در این موردروزه با رعایت اعتدال در غذا، افطار و اکتفاء به آب هنگام سحر از هر قسم معالجه ای مفیدتر است.

ج) زیادی فشار خون.

د) مرض قند.

ه) در مورد التهاب حاد و مزمن کلیه که مقرون با ترشح و تورم باشد.

و) در مورد امراض قلب که توام با تورم باشد.

ز) التهاب مزمن مفاصل، خصوصا وقتی که توام با امراض چاقی باشد بطوری که غالب زنها پس از سن چهل سالگی به بعد به آن مبتلا می شوند. در این باره دیده شده است که در ماه رمضان این مرض به درجات خفیف تر از موقعی است که برق و خون گرفتن و ادویه و تمام مسائل طب جدید به کار برده می شود.

۱۱ دکتر کارلو;

چون امراض زیاد شده اند، خود را ناگزیر می بینم که هم وطنان خود را نصیحت کنم و آنها را بوسیله دوایی مؤثر که در دسترس هر فقیر و ثروتمندباشد، راهنمایی کنم و این همانا روزه ای است که محمد(ص) در جزیره العرب تشریح نمود.

۱۲ دکتر آندره پاسک;

وی ضمن سودمند شمردن روزه برای بیماریها می گوید: درصورت وجود ناراحتیهای وخیم چشم (ورمها، ورم شبکیه، ورم بافت ملتحمه، آب مرواریدو آب سبز) روزه حتما ضروری است.

۱۳ دکتر «آلن مویل ;

روزه (بهداشتی) چهار فایده عمده زیر را در بر دارد:

۱ مانع تجمع مواد سمی می شود.

۲ باعث استراحت دستگاههای گوارش می گردد.

۳ به وسیله روزه بدن انرژی خود را صرف دفع سموم می کند.

۴ نیروی حیات تحریک می شود تا مواد زاید دفع گردد.

۱۴ پروفسور «ولادیمیر نیکی;

در اثر گرسنگی (روزه داری) غدد فوق کلیوی ترحات نا متعادل تمام غدد را خورده و آنها رابی مدتها متعادل خواهد ساخت.

منبع: کتاب پویش علمی درقرآن حکیم”جلدسوم” تالیف اسماعیل افشارصفحه۱۲۲ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی