پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

عادت ماهیانه «قاعدگی» زنان و پاسخ به یک شبهه:

اسماعیل افشار | يكشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۳۸ ب.ظ


Standard

در بسیاری از سایت‌های نقد دینی که به قرآن انتقاد می‌شود به آیه‌ای از قرآن در سوره الرّعد به عنوان یک شبهه اشاره می‌شود.

«الله یعلم ما تحمل کلّ أنثی وما تغیض الأرحام وما تزداد وکلّ شیء عنده بمقدار»

[خداوند می‌داند آنچه را که هر ماده‌ای «در رحم» بار می‌گیرد و نیز آنچه را که رحم‌ها می‌کاهند و آنچه را می‌افزایند و هر چیزی نزد او اندازه‌ای دارد]الرعد (۸)

در شبهه مطرح شده، این آیه به جنین ربط داده می‌شود و گفته می‌شود چون امروزه دستگاه رادیولوژی وجود دارد پس این آیه باطل است.

در حالی که افرادی که این شبهه را مطرح می‌نمایند به معنی این آیه دقت نمی‌کنند. در این آیه نوشته شده است که: [هر ماده‌ای در رحم بار می‌گیرد و نیز آنچه را که رحم‌ها می‌کاهند].

این آیه اشاره مستقیم به چرخه قاعدگی در زنان را دارد که در یک مرحله از آن به نام فازفولیکولر یک هرمون باعث افزایش ضخامت دیواره رحم می‌شود.

در یک چرخه دیگر به نام چرخه پریود یا قاعدگی که در طی ۲۸ روز رخ می‌دهد، دیواره رحم ریزش می‌کند و باعث خون‌ریزی می‌شود. این چرخه باعث اخراج تخمک و جایگزین شدن تخمک جدید در بدن بانوان می‌شود.

در متن آیه ابتدا خداوند اشاره کرده «آنچه را که بار می‌گیرد» که این می‌تواند به تخمک جدید که جایگزین تخمک قدیمی می‌شود اشاره داشته باشد.

موضوع دیگر این است که هرمون‌های Fsh و LH که در طول این چرخه‌ها ترشح می‌شوند باعث تغییر در میزان بارهای مثبت و منفی بدن می‌شوند و کلمه بار بر این موضوع نیز می‌تواند دلالت داشته باشد. در ادامه به «کاهش» اشاره شده که به مرحله ریزش رحم یا قاعدگی اشاره می‌کند و بعد از آن نیز نوشته شده است «می‌افزاید» که به فازفولیکولر اشاره شده است که ترتیب فازهای بیان شده در قرآن نیز صحیح می‌باشد. در انتهای آیه نیز خداوند به یک مقدار ثابت اشاره کرده که این موضوع نیز از جهت علمی صحیح است و افزایش و ریزش ضخامت رحم بین ۸ تا ۲۰ میلی‌متر و یک مقدار ثابت است و بیشتر و کمتر نمی‌شود.

نکته جالب این است که قرآن زمانی این موضوع را تشریح کرده که علم پزشکی مانند امروز پیشرفته نبود و حتی تا یک قرن اخیر، بشر نمی‌دانست که اگر در هنگام عادت ماهیانه، آمیزش انجام شود، و شاید یکی از دلایلی که قرآن در آیه (۲۲۲) بقره، آمیزش در هنگام حیض یا عادت ماهیانه را حرام شمرده است، این دلیل باشد و دلیل دیگر آن نیز این است که در هنگام عادت ماهیانه، ترکیباتی به همراه بافت‌های خونی که از بدن زن ترشح می‌شود که برای مردان بسیار خطرناک است.

«ویسألونک عن المحیض قل هو أذی فاعتزلوا النّساء فی المحیض ولا تقربوهنّ حتّی یطهرن فإذا تطهّرن فأتوهنّ من حیث أمرکم الله إن الله یحبّ التّوّابین ویحبّ المتطهرین» (۲۲۲) بقره

[ از تو درباره عادت ماهیانه زنان می‌پرسند، بگو آن رنجی است. پس هنگام عادت ماهانه از آمیزش با زنان کناره‌گیری کنید و به آنان نزدیک نشوید تا پاک شوند. پس چون پاک شدند از همان جا که خدا به شما فرمان داده است با آنان آمیزش کنید. خداوند توبه‌کاران و پاکیزگان را دوست می‌دارد].

*منبع: کتاب پویش علمی درقرآن حکیم “جلددوم” تالیف اسماعیل افشار صفحه ۹۶ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۱)

سلام جناب استاد.
بسیار عالی و تخصصی...وجالب اینکه با رویکرد آیات قرآن و احادیث، بحث و بررسی شده بود.سپاسگزارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی