پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

طوفان های ساحلی از دیدگاه قرآن :

اسماعیل افشار | دوشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۶، ۰۷:۳۲ ب.ظ


طوفان ساحلی طوافنی است که در آن ساحل تحت تاثیر امواج شدید است،معولا با یک فاصله تند که باعث می شود شکل ارضی ساحل با شیب تند تا 45 درجه باشد.این طوفان ها شن و ماسه و معمولا سنگ ریزه های بزرگ و کوچک را تا بالاترین نقاط ساحل می برند.
در این طوفانها شن و ماسه و سنگ ریزه عمدتا از فواصل دور توسط امواج قدرتمند مل می شوند و سنگ ریزه ها تا شیب ساحل تا ارتفاع چند متری دریا بالا می روند در حالی که امواج طبیعی قادر نیستند شن و ماسه را تا ارتفاع چند متری بالا ببرند.

در طوفان مریلند در سواحل آمریکا امواجی به طول شش متر ایجاد شد.



نکته دیگر این است که طوفان های ساحلی در مناطق سخره ای باعث فرسایش سخره ها و فروپاشی آنها می شوند.



در سوره الإسراء آیه ۶۸ نوشته شده است :

 {مگر ایمن شدید از اینکه شما را در کنار خشکى در زمین فرو برد یا بر شما طوفانى از سنگریزه‏ ها بفرستد سپس براى خود نگاهبانى نیابید }


در این آیه خداوند به خشکی که ساحل است اشاره می کنند و منظور از فرو رفتن نیز می تواند فرسایش ساحل که باعث تخریب آن می شود باشد و در ادامه طوفانی از سنگ ریزه ها اشاره می کند که به طوفان های ساحلی اشاره دارد.نکته قابل ذکر این است که این طوفان ها عموما در سواحل آمریکا و انگلیس به وقوع می پیوندند و در سواحل عربستان 1400 سال قبل این پدیده ممکن است اتفاق نیفتاده باشد.


*منبع: کتاب پویش علمی در قرآن حکیم (جلد چهارم) تالیف اسماعیل افشار صفحه 43 انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی