پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

شنوایی در یک نقطه و بینائی در چند نقطه از مغز

اسماعیل افشار | شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۴۸ ب.ظ

«وَجَعَلَ السمعَ وَ الأبصار»

[ وبرای شما شنوائی و بینائی ها درست کردسجده ـ ۹

ـ نکته آیه : واژه سَمع «شنوایی» در آیه مفرد است، ولی واژه أبصار «بینایی» جمع، چرا؟

مفرد بودن سَمع به این معنی است که شنوایی فقط یکی است.

واقعیت هم همین است. شنوایی در مغز فقط یکی است (یعنی؛ یک چیز و در یکجا) . محل آن زیر قسمت آبی رنگ تصویر است.

به این خاطر «سَمع» همیشه در قرآن مفرد آمده است (ضمن اینکه واژه «سمع» در زبان عربی جمع دارد، جمع آن «أَسماع» و «أَسمَع» است

و علت اینکه أَبصار «بینائی ها» جمع آمده این است که محل بینائی در مغز، در پیش از دو نقطه است

(در زبان عربی از سه به بالا جمع محسوب می شود) به این خاطر قرآن آنرا جمع بسته است.

بینایی بخشهای ویژه درک رنگ، درک بُعد و درک تصویر دارد که جدا از هم هستند ولی در ارتباط دائمی با هم هستند و با هم کار می کنند.

نکته دیگر آیه این نیز هست که؛ «شنوایی» و «بینایی» انسان در گوشها و چشمهای وی نیستند، چنانچه انسان در گذشته چنین تصور می کرد.

*منبع: کتاب پویش علمی درقرآن حکیم “جلداول” تالیف اسماعیل افشار صفحه ۱۸۷ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی