پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

دو روز روزه در هر هفته :

اسماعیل افشار | جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۴۴ ب.ظ


پژوهشگران ثابت کرده اند که دنبال کردن یک رژیم غذا یی سخت به مدت دو روز در هر هفته، راه کارآمدی برای کاهش وزن و کاهش خطر سرطان پستان و همچنین پیشگیری از فشار خون و قند و کلسترول بالا است. که همه ی  این ها مرتبط با وزن اضافه است. به همین خاطر است که رسول اکرم (ص) در هر هفته، روزهء دوشنبه و پنجشنبه را مقرر کرده است و فواید پزشکی بسیاری برای این سنت نبوی اثبات شده است.

 سبحان الله...

* اسرار روزه :


مطالعات اخیر نشان داده است که بهترین زمان برای ترک عادت سیگار کشیدن، ماه مبارک رمضان است!! زیرا روزه سلول ها را از آلودگیهای تنباکو پاک میکند. بنابراین ماه مبارک رمضان کمک میکند به افراد سیگاری تا این عادت را ترک کنند البته تا زمانیکه ایشان هم خالصانه از خداوند متعال درخواست کنند که آ نها را در این راه کمک کند ...

جالب است بدانید که غیر مسلمان ها با کمک روزه اقدام به درمان ترک عادت سیگار کشیدن در افراد سیگاری میکنند و اما ما به عنوان مسلمان چطور؟؟


* معجزه قرآن در فواید روزه داری و تاثیر آن بر سلامت :

درآیه 183 سوره بقره آمده است که:

"یا ایها الذین امنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون"

{اى کسانى که ایمان آورده اید روزه برشما واجب شده همانطورکه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید...}

دانش بشرى در این چند سال متوجه نقش مهم روزه در تامین سلامت انسان شده است؛ از این روى در کشورهاى مختلف کلینیکهایى تشکیل شده است که مبناى درمان آن ها روزه است وتا کنون از این طریق بیماران زیادى شفا یافته اند.

-1 دکتر الکسیس کارل (فیزیولوژیست و جراح و زیست شناس

معروف فرانسوی):

«با روزه دارى قند خون در کبد میریزد و چربی ها یی که در زیرپوست ذخیره شده اند، پروتئین هاى عضلات و غدد، و سلول هاى کبدى آزاد شده به مصرف تغذیه مى رسند. »

-2 دکتر ژان فروموزان :

«وى معالجه با روزه را به شستشو ى احشاء تعبیر مکىند که در آغاز روز ه دارى، زبان باردار است ... که پس از سه چهار روز بو برطرف مىشود، اسید اوریک ادرار کاهش میىابد و شخص احساس سبکی وخوشى خارق العاده میکند. در این حال اعضاء هم استراحتى دارند

-3 دکتر تومانیانس

«فایده بزرگ کم خورى و پرهیز از غذاها، در کی مدت ک‏وتاه، آن است که، چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت کی‏ ماه روزه دارى مواد غذا ىی شکم خود را دفع کند و همین طور کبد که براى حل و هضم غذا مجبور است دائما صفراى خود را مصرف کند، در مدت سى روز ترشحات صفراوى را صرف حل کردن باقیمانده غذاى جمع آورى شده خواهد کرد.

دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا، اندکی فراغت حاصل کرده و رفع خستگى م ک‏ىند، روزه، یعنى کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینى از سال و این بهترین را ه معالجه و حفظ تندرستى است، که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته است،مخصوصا امراضى را که بر دستگاه گوارش به خصوص کلیه و کبدعارض مىشود و به توسط دارو نم ىتوان آ نها را علاج کرد، روزه به خوبى معالجه میک‏ند، چنانچه بهترین داروها براى برطرف ساختن

سوء هاضمه روزه گرفتن است. مرض مخصوص کبد نیز که موجب« یرقان » مىگردد بهترین طریق معالجه اش روزه گرفتن است، چه آنکه ایجاد این مرض اغلب اوقات به واسطه خستگى کبد است که در موقع زیادى عمل و فعالیت، نمىتواند صفراء را از خون بگیرد.


.


دکتر گوئل پا :

بیمار ىها از تخمیر غذا در رود ه هاست که همه با روزه اصلاح می گردد.

-5 دکتر آلکسى سوفورین (دانشمند مشهور روسی)

«جسم به هنگام روزه به جاى غذا از مواد داخلى استفاده میک‏ىندو آن ها را مصرف میک‏ند و مواد کثیف و عفونى که در جسم هست و ریشه و خمیره بیمار ىهاست، از بین میرود و به این طریق روزه سبب بهبودى همه بیمار ىهاست. از این رو جسم خود را به وسیله روزه از داخل نظیف و پا یکزه کنید. »

-6 دکتر کارلو "آمریکایی"

«هر شخص بیمار باید در هر سا ل مدتى از غذا پرهیز کند- زیرا مادامى که غذا به تن مىرسد میکروب ها در حال رشد است، ولى هنگامى که از غذا پرهیز کند، میکروب ها رو به ضعف م ىروند... روز هاى که اسلام آن را واجب کرد، بزرگترین ضامن سلامتى تن است. »

-7 دکتر رو:

"روسیک اسوجى" تعداد زیادى از بیماران مبتلا به سفلیس شدید را بهبودى بخشید و تنها داروى وى امساک و روزه بود

 -8 بندیک » دانشمند فیزیولوژیست:

« یک دوره روزه، سى و یک روز است ... در این مدت در ترکیب خون هیچ گونه اختلاطى به هم نرسیده و آن نورى که در بعضى از روز ه داران دیده مىشود، یک حالت جوانى و نشاطى است که براى روز ه داران رخ میدهد

« -9 اوتو بوخنگر »

وى تحقیقات جامعى پیرامون اثرات روزه انجام داد و با تشکیل کنفرانسى در یک کنگره پزشکى نتایج آن را اعلام کرد، متن این کنفرانس که به صورت کتاب و به شش زبان از طرف کلینیک این دکتر انتشار یافت، با استقبال فراوانى روبرو شد.

وى مىگوید: «اکثر بیمار ىهاى حاد و مزمن را میتوان به وسیله روزه بهبود بخشید، یا از شدت آن ها کاست. » وى میگوید: به هنگام روزه، بدن بیمار،پست ترین مواد را از سراسر بدن جمع آورى کرده و میسوزاند، نیروهاى نوسازى بدن انسان به هنگام روزه فعال میشوند و تصفیه و ترمیم بافت ها را شروع میک‏نند... در مدت پنجاه سال که از تاسیس «کلینکی اوتو بوخنگر » میگذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این کلینک توسط روزه درمان شده اند.

-10 دکتر «عبدالعزیز اسماعیل پاشا »

براى معالجه در موارد زیر از روزه استفاده مى شود. الف)در مورد اضطراب مزمن امعاء و هنگامى که مقرون با تخمیرمواد زلالیه و مواد نشاسته اى باشد. در این موقع روزه، مخصوصا از جهت نیاشامیدن آب میان دو خوراک و ایجاد فاصله طولانى نوبت هاى غذا، علاج قطعى است و این خصوصیات در مورد روزه ماه رمضان کاملا رعایت شده است.

ب) هنگام زیاد شدن وزن که ناشی از کثرت خوراک و کمى حرکت باشد. در این مورد روزه با رعایت اعتدال در غذا، افطار واکتفاء به آب هنگام سحر از هر قسم معالجه اى مفیدتر است.

ج( زیادى فشار خون.

د( مرض قند.

ه( در مورد التهاب حاد و مزمن کلیه که مقرون با ترشح و تورم باشد.

و( در مورد امراض قلب که توام با تورم باشد.

ز( التهاب مزمن مفاصل، خصوصا وقتى که توام با امراض چاقى باشد بطورى که غالب زن ها پس از سن چهل سالگى به بعد به آن مبتلا مى شوند. در این باره دیده شده است که در ماه رمضان این مرض به درجات خفیفتر از موقعى است که برق و خون گرفتن و ادویه و تمام مسائل طب جدید به کار برده مى شود.


-11 دکتر کارلو در

چون امراض زیاد شد ه اند، خود را ناگزیر میبینم که هموطنان خودرا نصیحت کنم و آن ها را بوسیله دواىی مؤثر که در دسترس هرفقیر و ثروتمند باشد، راهنماىی کنم و این همانا روزه اى است که

محمد(ص) در جزیره العرب تشریح نمود.

-12 دکتر «آندره پاسک »

وى ضمن سودمند شمردن روزه براى بیماری ها میگوید: درصورت وجود ناراحتی هاى وخیم چشم(ورم ها، ورم شبیکه، ورم بافت ملتحمه، آب مروارید و آب سبز) روزه حتما ضرورى است.

-13 دکتر «آلن مویل »

روزه (بهداشتى)چهار فایده عمده زیر را در بر دارد:

-1 مانع تجمع مواد سمى میشود.

-2 باعث استراحت دستگاه هاى گوارش میگردد.

-3 به وسیله روزه بدن انرژى خود را صرف دفع سموم میک‏ند.

-4 نیروى حیات تحر کی م ىشود تا مواد زاید دفع گردد.


-14 پروفسور «ولادیمیر نیکى »

در اثر گرسنگى(روزه دارى) غدد فوق ک‏لیوى ترشحات نامتعادل تمام غدد را خورده و آن ها را براى مدت ها متعادل خواهد ساخت.


*منبع: کتاب پویش علمی در قرآن حکیم "جلد سوم" تالیف اسماعیل افشار صفحه 121-126 انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۲)

سلام آقای افشار. ممنونم از تلاش ارزشمندتون و مطالب جالب و بسیار خواندنی ای که در سایت پر محتواتون میگذارید. واقعا جای تقدیر و تشکر دارند .سپاسگزارم.
با عرض ادب و احترام. همه دستورات اسلام عزیز حاوی نکات و خاص و ارزنده ای هستند که می بایست آنخا را فرا بگیریم و بدانها عمل کنیم. اشما سپاسگزاریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی