پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

اسرار علمی نماز

اسماعیل افشار | يكشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۵۵ ب.ظ


Standard

یک دانشمند آمریکایی به نام «رامشاندرن» در تحقیقی که در مورد وضعیت بدن انسان هنگام نماز خواندن انجام داده می گوید:

[میانگین ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون به صورت مشترک در حین نماز بین ۲۰ الی ۳۰% کاهش می یابد و همچنین پوست بدن مقاومت بیشتری پیدا می کند].

همچنین در عکسهایی که از مغز در هنگام نماز گرفته شده است، فعالیت مغز نمازگزار به صورت قابل توجهی در مقایسه با حالت های عادی افزایش پیدا می کند و نورون های عصبی به صورت نورانی در اشعه های دریافتی از مغز به نمایش درمی اید.

ـ ذکـر جـلاله (ا…) :

یک پژوهشگر هلندی غیر مسلمان، چندی پیش تحقیقی در دانشگاه آمستردام انجام داده و به این نتیجه رسیده بود که ذکر کلمه جلاله ( ا… و تکرار آن و نیز صدای این لفظ، موجب ارامش روحی شده و استرس و نگرانی را از بدن انسان دور می کند.

این پژوهشگر هلندی همچنین گفت؛ از نظر پزشکی برایم ثابت شد، حرف الف که کلمه ا… با آن شروع می­شود. به ویژه اگر تکرار شود این تنظیم تنفس به انسان آرامش روحی میدهد. حرف لام که حرف دوم کلمه ا… است نیز باعث برخورد سطح زبان با سطح فوقانی دهان می شود، تکرار این حرکت که در کلمه ا… تشدید دارد، در تنظیم و ترتیب تنفس تأثیرگذار است.

اما حرف ها حرکتی به ریه می دهد و بر دستگاه تنفسی و در نتیجه قلب تأثیر بسیار خوبی دارد و موجب تنظیم ضربان قلب می شود.

و بطور کلی این کلمه ا… تأثیر فروانی بر روی افراد افسرده، ناامید و نگران دارد.

ـ تأثیرات نماز در بیماریها «فشار خون ـ عفونت کلیه و مجاری ادراری ـ افسردگیها ـ گرفتگی عضلات:

نماز با حرکات موزون و قیام و قعود و رکوع و سجود منظمی تؤام است که قابل مقایسه با یک نرمش سبک روزانه، مشابه آنچه که در درمان های غیر دارویی فشارخون توصیه می شود. چهار درمان اولیه و بسیار مهم غیر دارویی برای کنترل فشارخون عبارتند از؛

۱ ـ کاهش اضطراب و استرس ۲ ـ کاهش یا عدم مصرف الکل ۳ ـ کم کردن وزن ۴ ـ انجام ورزشهای سبک بطور منظم در شبانه روز.

که با توجه به الزامی که نماز به شخص نمازگزار مبنی بر عدم مصرف مشروبات الکلی می دهد. می توان این امر را قدم مؤثری در پیشگیری و کنترل فشار خون تلقی کرد.

شخص نمازگزار میداند که خدا از پرخوری و شکم پارگی بیزار است و مثلاً «عالمان فربه و چاق را دشمن می­انگارد».

امام علی علیه السلام فرمودند: {خداوند هرگاه خیری بر بنده اش بخواهد به او کم خوابی و کم خوری و کم حرفی را تلقین می کند}.

هر اندازه محور طولی انسان کاهش مییابد، میزان در معرض اشعه های الکترومغناطیسی قرار گرفتن او نیز کم می شود. در زمان سجده کردن، هم محور طولی انسان و هم به دنبال آن، میزان تأثیرگذاری الکتریسته­ها کم می شود و سپس عمل تخلیه از طریق تماس پیشانی با زمین صورت می گیرد، البته در زمان سجده به دلیل آنکه دیگر نقاط بدن هم با زمین ارتباط می یابند، عمل تخلیه آسان تر انجام می شود و انسان از بیماریهای روحی، و حتی سرطان در امان می ماند. آنگونه که از تصاویر بدست آمده از میدان مغناطیسی زمین پیداست، بطور شگفت انگیزی، اگر انسان در هر نقطه زمین رو به قلبه بایستد، میدان مغناطیسی بدنش بر میدان مغناطیسی زمین منطبق می گردد و در مدتی که در نماز است. میدان بدنش منظم می شود …

ـ نماز اول وقت: از نظر علمی ثابت شده که میزان انرژی حیاتی، قبل و بعد از طلوع خورشید و قبل و بعد از غروب خورشید، به بالاترین حد خود میرسد و می بینیم که سفارش به نماز اول وقت یعنی درست قبل از طلوع خورشید شده است تا انرژی حیاتی بیشتری را دریافت کنیم.

* مراحل انجام نماز و اسرار پنهان آن :

ـ قیـــام:

…. وقتی چشم ها در حالت نماز ثابت می ماند «نگاه به مُهر» جریان فکر هم خود بخود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد.

ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک بینی چشم می شود. و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بیخوابی و افکار ناآرام را از انسان دور می کند.

ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مُخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی، به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.

ـ قیام نماز:

قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد.

ـ رکـــوع :

… تقویت احشاء و ماهیچه های شکم، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن، سوء هاضمه و بی­اشتهایی، از دیگر خواص نماز خواندن و رکوع نماز است. کارشناسان می گویند، در حالت رکوع، ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود که در متعادل و آرام کردن، سمپاتیک مؤثر است.

مدت زمان ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن، ساق پا و ران ها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمتهای مختلف بدن سرعت می بخشد.

متابولیسم بدن، فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اکثر بیماریها از بدن، کمک به افزایش حالت استواری و استحکام مغز و بهبود ناراحتی های تناسلی و نارساییهای تخمدان از دیگر خواص رکوع است.

 ـ سجـده :

… عمل سجده، ستون مهره های بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام می کند. سجده علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه، پرده دیافراگم را تقویت کرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمی کمک می کند.

سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه این غدد باعث حفظ شادابی، زیبایی و طراوت پوست می شود.

حالت سجده بواسطه باز شدن مهره ها از یکدیگر، باعث کشیده شدن اعصابی که قسمتهای مختلف بدن را به مغز متصل می کند، شده و این اعصاب را در حالت تعادلی قرار می دهد.

سجده همچنین باعث افزایش جریان خون شده که این امر با تغذیه این غدد باعث حفظ شادابی، زیبایی و طراوت پوست می شود.

از نظر علمی، سجده انسان را از مبتلا شدن به ورم و آماسهای سرطانی و از معلولیتهایی که متوجه جنین می­شود، حفظ می کند.

دکتر ضیاء الدین مصری می گوید:

در خلال تحقیقات و بررسی ها برایم معلوم شد، برای اینکه عمل تخلیه بارها بصورت صحیح و درست انجام شود لازم و ضروری است که در حالت سجده به سمت مکه «کعبه» توجه شود. و این همان کاریست که ما در نمازمان انجام می دهیم و آن را قبله می نامیم. چرا که مکه تنها مرکز خشکی در تمام هستی است و مرکز کره زمین است.

  ـ نشستن بعد از سجده (تشهد) :

نشستن بعد از سجده، باعث استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و ران ها، کمک به نفخ معده و روده و بهبود فتق می شود.


ـ قـــنوت :

در این حالت، تبادل انرژی از طریق کف دستها اتفاق می افتد. در حین نماز خواندن، با گفتن ذکرها، انرژیِ خود درمانگر «آلفا» آزاد گشته و سپس در وضعیت های مختلف نماز، در کل بدن به گردش درمی آید. 

در ضمن با کمک گرفتن با کمک گرفتن دستها در مقابل صورت در زمان قنوت، برگشت انرژیِ درمانگر، به کمک صورت نیز اتفاق می افتد.


*منبع: کتاب پویش علمی در قرآن حکیم  “جلد اول” تالیف اسماعیل افشار صفحه ۲۵۳ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی