پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

از یک توده گازی شکل تا آسمان و زمین

اسماعیل افشار | دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۰۴ ق.ظ


Standard

دانشمندان امروزه قادر به مشاهده شکل گیری ستارگان از توده ابری از گازها هستند. فرضیه شکل گرفتن از حالت گازی، در مورد جهان نیز بکار میرود. خلقت جهان آنچنانکه در قرآن توصیف شده است این کشف علمی را تأیید می کند. “ثم استوی إلی السماء وهی دخان فقال لها وللارض ‍‍ئتیا طوعا او کرها قالتا…” [… سپس او به آسمان پرداخت، هنگامیکه هنوز به صورت گاز «دود» بود و به آن و زمین گفت: بوجود آیید، خواسته یا ناخواسته، آنها گفتند؛ ما به میل و رغبت می آییم] فصلت ـ ۱۱

کلمه عربی «سماء» به آسمان ترجمه شده است، به جهان اشاره میکند. کلمه «دخان» به معنی دود یا گاز جنس و ماهیت جهان را قبل از خلقت آن، نشان می هد که اکنون توسط علم به اثبات رسیده و مورد تأیید قرار گرفته است. این کلمه «دود» که بسیار با ظرافت بکار برده شده، به درستی تمام، حالتی از گاز را بیان می کند، در بردارنده ذرات جامد مربوط به مواد بوده است. بدین ترتیب قرآن مناسبترین کلمه زبان عربی را برای توصیف این مرحله از جهان بکار برده است.

یادآوری می کنیم که تنها در قرن ۲۰ ام بود که دانشمندان کشف کردند جهان از گاز بسیار داغی به شکل دود، پدید آمده است. ـ علاوه بر آن «ثُم» به معنای آنگاه در عبارت «سپس او به خلقت آسمان پرداخت که آن دود بود» معنای دیگری نیز دارد، از جمله «سپس» «بعداً» «دوباره». در این آیه «ثُم» به بیان ترتیب زمانی بکار نرفته است بلکه برای وضوح بیشتر بکار گرفته شده است. و حقیقت وجود اطلاعات مربوط به خلقت جهان در قرآن، چیزی جز معجزه قرآن نیست.

*منبع: کتاب  پویش علمی در قرآن حکیم “جلد اول”  تالیف اسماعیل افشار صفحه ۱۹ انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی