پویش ها

پویش ها

همراهان عزیز؛ ســلام! سایت "پــویــش هــا" جـهـت مــعــرفــی کـتــاب هــای جــناب آقــای "اسماعیـل افشـار" تحت عنوان "پویش علمی در قرآن حکــــیم" راه اندازی شـده اسـت تا به مـخاطـبـیـن ارجمــند، عـینکـی تازه و رویکـردی مـــتفاوت تر از آن چــه کــه تـاکـنــون از کــتـاب آسـمانـی و راهـنـمـای انـسـان هـا داشتـه اند عرضه شود.
علاقه مندان عزیز در "پویـش ها" می توانند به بخش هایی از مطالب کتاب های منتشر شده توسـط مـحـقـق دسترسی داشته و از آخـریـن دست یافته های ایشان آگاه شوند.

آخرین نظرات

ابرهای ماژالانی در قرآن

اسماعیل افشار | دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۶، ۰۹:۲۲ ق.ظ

در فضای بیرون از زمین نیز ابرهایی وجود دارند که بیشتر آنها برخلاف ابرهای زمین که از جنس آب هستند این ابرها که به ابرهای ماژالانی معروف هستند از جنس "خاک" و گرد و غبار هستند و وظایفی مانند ایجاد ستارگان را دارند و ابرهای ماژالانی عموما محل تولد ستارگان هستند.

یک ابر ماژالانی در اطراف راه شیری دارای جرمی معادل ده میلیارد برابر خورشید و اندازه ای در حدود 1010 برابر آن است.این ابر ماژالانی در فاصله 150 هزار سال نوری زمین قرار دارد.برخی از ابرهای ماژالانی در حالت عادی قابل مشاهده نیستند و باید با نور مادون قرمز مشاهده بشوند.

همچنین علاوه بر ابرهای ماژالانی ابرهای تاریک دیگری در فضا نیز از جنس آمونیاک وجود دارند که باید به وسیله مادون قرمز مشخص بشوند.



تصویر اول متعلق به سحابی مارافسای در صور فلکی عقرب است که در 407 سال نوری زمین قرار دارد و توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا گرفته شده است.ستارگان جوان و داغی که در اطراف این ابر شکل گرفته است به راحتی قابل مشاهده است



تصویر دوم متعلق به یک ابرتاریک در اطراف منطقه L1544 است که توسط نور مادون قرمز تلسکوپ فضایی هرشل ناسا آشکار شده است.نکته جالب این است که این ابر تاریک نیز 

مانند ابرهای زمین از جنس آب است.



تصویر سوم متعلق به یک ابرماژالانی بزرگ از جنس گرد و غبار است که توسط تلسکوپ فضایی هرشل در نور مادون قرمز رصد شده است.این ابر که از جنس گرد و غبار ساخته شده است یکی از محل های شکل گیری ستارگان است.



در سوره النور آیه ۴۰ نوشته شده است :

{یا [اعمالشان‏] همچون تاریکیهایى است در دریایى ژرف که آن را موجى فرو پوشانده و برفراز آن موجى دیگر است که برفراز آن ابرى است تاریکیهایى تو بر تو، چون دستش را برآورد، چه بسا نبیندش، و هر کس که خداوند برایش نورى مقرر نداشته باشد، نورى ندارد}.

در این آیه خداوند ابتدا به تاریکی های دریا اشاره می کند که یک موضوع علمی است که به تازگی اثبات شده است. و سپس به ابری اشاره می کند که در تاریکی های تو در تو قرار دارد و با چشم قابل رویت نیست.بی شک این مساله واضح است که تمامی ابرهای روی زمین با چشم قابل رویت هستند و این ابرها که در تاریکی های تو در تو قرار دارد بی شک به مساله ابرهایی که در فضا قرار دارند اشاره می کند.در ادامه آیه نیز به نور اشاره شده است که می تواند به موضوع ستارگان اشاره داشته باشد.


*منبع: کتاب پویش علمی در قرآن حکیم "جلد چهارم" تالیف اسماعیل افشار صفحه 27 انتشارات ابن سینا

  • اسماعیل افشار

نظرات  (۱)

سلام آقای مهندس. مطلب خاص و خواندنی بود. حقیقتا لذت بردم. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی